Könyvek csatája

Lesd meg a csatát, hogy megtudhasd a végén, melyik könyv 2014 legjobbja! - Könyvek csatája
Értesülni akarsz a legfrissebbekről a csatával kapcsolatban? Nézd a külön erre készített oldalt! - Könyvek csatája - Frissek

2015. február 6., péntek

Szűcs Vanda: Egy ikerpár titkos naplója 1.-2.

Ezt kritikát körülbelül másfél éve írom, először csak az első részről, aztán hozzácsaptam még az időközben megjelent második részt is, mert MIÉRT NE?
FONTOS, hogy a kritika közben elvonatkoztattam mindentől, és csak a sztorira figyeltem, valamint próbáltam inkább röhögni, mint komolyan venni a könyvet.
A bejegyzés sok JELZETT spoilert tartalmaz, de nem is kéne jelezni, ki a faszt érdekel?!

Szerző: Szűcs AnyuciÉsApuciKifizette Vanda
Kiadó: Alexandra Kiadó
Kiadás éve: 2013
Fordította: -
Oldalszám (a Köszönetnyilvánítás nélkül): 289
Sorozat: Egy ikerpár titkos naplója
Műfaj: ifjúsági
A mű eredeti címe: -
Fülszöveg: 
Vajon ki állítja azt, hogy az egypetéjű ikreknek belülről is hasonlítaniuk kellene? Hát, nem!

Ott van például Feltser Luca, aki színötös tanuló, cserkészetre jár, és sohasem hazudik. És Feltser Zita, akit leginkább csak a csinos ruhák és Nagy Marci smaragdzöld tekintete érdekel. Ez a könyv az ő titkos, párhuzamos naplójuk, melyet a hetedikes tanév kezdete óta vezetnek: Luca dátumozva és az élményeket pontozva, ahogy kell; Zita pedig csak úgy, ahogy érzi... 

Ha hiányzott már, hogy első kézből értesülj a tinik életéről, a suliban és azon túl, akkor neked találták ki ezt a könyvet, amelynek szerzője ugyanúgy tizenhárom éves, mint főhősei, és akikkel együtt fog felnőni a titkos napló további fejezeteiben!


Fülszöveg:
Barátság, szerelem, csalódás, reménykedés, megmérettetések - a tizenhárom éves Feltser lányok története tovább folytatódik. 
A hetedikesek második féléve izgalmasan alakul, az osztályfarsang botrányba fullad, Zita és Marci kapcsolata váratlan fordulatot vesz, és felbukkan egy új osztálytárs, Vili. Luca sokáig önmaga előtt sem meri beismerni, hogy talán többet érez az új fiú iránt, mint barátság. 
A Feltser szülők eközben továbbra is külön élnek, a biztos családi fészket válságok remegtetik meg. 
De lehet, hogy a megpróbáltatások és nehézségek az olyannyira különböző lelkületű lányokat kicsit közelebb hozzák egymáshoz?


maga a Nagy Szűcs Vanda
(Csak én látom így, vagy tényleg
felnőttesebb lett?
KATT egy régebbi képhez.)
Amikor másodjára is olvasásra kellett vennem a könyvet, hogy megírjam a kritikát, esküszöm úgy álltam hozzá, hogy "ez egy vicc, ergó csak nevetni fogok, nem dühöngeni". Jó. Lássuk mi lett belőle!


Kezdjük először is az új kivesézős módszert...

CÍM
Istenem, hadd ne kelljen semmit mondanom. Ugye ezt nem gondolta komolyan? Oké, "találóbbat" én se tudtam volna kitalálni (esetleg.... hm, nem.), de akkor legalább valami más megfogalmazással... Indulás, vagy Kiindulás, vagy Alapok, esetleg Ismerkedés, mit tudom én! De könyörgöm! A napló forma mellé az Alexandrások nem gondolták, hogy a pontozás, és a cím még jobban egy bizonyos sorozatot juttat eszünkbe? Esküszöm, látom a szemem előtt az SzJG címerét, amint ellobog a borító előtt.
Jó, én sem tudnék valami normalizáltabbat kitalálni, de azért... Na.
Kezdetek. Lol. Könnyek.

FELBONTÁS
Napról-napra, vagyis tulajdonképpen Zita akkor ír a naplójába, amikor kedve szottyan megrontani az univerzumot.

SZEREPLŐK
Luca egy amerikai tiniregényből pattant cserkészlány, aki kitűnő tanuló, tiszta pedáns, vannak barátnői, az ikre mellé még KÉT testvére (azt hiszem egy öccse meg a húga? Halvány emlékek, tulajdonképpen a testvérkék egyik kötetben sem fontosak), és természetesen az ikres szülők általános családi állapota: válófél. (Azta! Zoe! Micsoda megállapítások!)
Huh, amúgy most nyitottam ki a második rész borítóját, és ott lebegett a kérdés, hogy miért kellett Lucának másfél hónapig begipszelt lábbal feküdnie?, és úú, nem is emlékeztem rá, hogy volt ilyen. Mindegy, biztosan nem csinált semmi érdekeset. Eszembe jutott, hogy mi történt vele! De az "spoiler".
Tulajdonképpen az első, sőt még a második kötet fő elemei közé is tartpozik, hogy Luca Két Lotti-módra próbálja összehozni a szülőket (SPOILER! - mind a két kötetre!) (csak balfasz ezért nem megy neki) (SPOILER!). Persze... Na pillanat. Elfejetettem a nevét.
Húúh, esküszöm nem jut eszembe. Még a kezdőbetűje se! Egyedül az jut eszembe, hogy Vanda, Vanda, Vanda.
*megnézi*
ÁHHÁM! Zita.
Szóval, ott tartottam, hogy:
Persze Zitát ez nagyon hidegen hagyja, mert hát ki nem szarja le, hogy a szüleim válnak? Már elnézést, értem, hogy vannak borzalmas szülő-gyerek kapcsolatok, én is ismerek párat, és nekem sem felhőtlen a viszonyom az apámmal, de azért ha hirtelen kiderülne, hogy a szüleim válnak, én is inkább a Luca-féle módon próbálnék rájuk hatni. Jó, mondjuk, nem ilyen ócska trükkökkel, hanem bevetném a fantasztikus pszichológia tudásomat, és nemes egyszerűséggel közölném velük, hogy "nem.".
Hát, ha nem egy Lucás, de azért legalább egy ilyen Zoe-féle reakciót vártam volna Zitától, de hogy őt ez mennyire hidegen hagyta.
UTÁLOM ZITÁT. 
Ha akarnám se tudnám elmondani a családtagok nevét, de tulajdonképpen senkit sem érdekel a nyomoruk, ezért feledkezzünk is meg a létezésükről. Nem lesz "hú, de nehéz!".
Marci, azaz Cortez 2.0. (Lola! :D) Remélem, hogy ezt értette, de ha nem, akkor nektek is elmagyarázom: most éppen a Mila 2.0 című sci-fi beütésű ifjúsági-misztikus regényt olvasom, és hát, a címe magáért beszél, és ez az előbbi Cortez 2.0 betett. :D
Na, de Marci.
A smaragdzöld (jaj, ez pedig az előbbi bejegyzésemre emlékeztet, amiben megemlítettem az Időtlen szerelem trilógiát, aminek ugye a zárókötete a Smaragdzöld.) szemű "szőkeherceg" hú, baszki, a haja színére se emlékszem, szerencsétlennek... nálam több sebből is vérzett.
Hát, alapból ott, hogy kurvára utáltam :D nem szerettem bele (SPOILER a második rész végére!) , így amikor Zita szenved a szakítás miatt, én csak felvont szemöldökkel néztem, hogy "meglep?". (SPOILER vége!)
Idézem az egyik beszélgetését Zitával: (igazából ki lehetne tenni, hogy spoiler, de úgyis mindenki kurvára leszarja mindegy)
Marci  helló (értsd: helló)
Zita  hali (értsd: helló, csajos, vagyis picsás formában)
Marci meg tudnád adni a matekházit? (értsd: nem akarsz velem ágyba bújni?)
Zita  mióta írsz leckét? :P (értsd: ÚRISTEN! nehogy ilyenekkel akarjál nálam bevágódni, a bugyim nem csúszik le rólam a matekházi elkérésétől!)
Marci  azér tisztában szeretnék lenni vele, mit kell majd lemásolnom :) :D (értsd: azér még szlengezek egy kicsit, hogy menőbbnek tűnjek, és még azt sem írom ki, hogy azér')
Zita  akk tudod, h nem engem kéne kérdezned :P (értsd: hagyjá' a faszomba a házival, oszt hívjá' randizni!)
Marci  csak gondoltam... hátha (értsd: sorry, azt hittem nem vagy ekkora méretes paraszt)
Zita  rosszul gondoltad (értsd: hát te hülye vagy, ha ezt hitted)
Marci  Am mit csináltál a nyáron? :) (értsd: rájöttem, hogy a tanulós téma nem jön be, taktikát váltok) OMG, EZ EGY NAGYBETŰ!? :OO (vastagon kiemelem)
Zita  idegbajt kaptam a tesóimtól a balcsin, te? (értsd: agyfasz, agyfasz, kukkoltalak, követtelek mindenhol)
(Megjegyzés helye arról, hogy pontosan tudja, hogy mit csinált a nyáron mivel egy perverz kukkoló, de azért illik megkérdezni mintha arról lenne híres, hogy illedelmes... Lol, ez a könyv annyira nagy.)
Marci  a bahamákon figyeltem a jó csajokat :) (értsd: lol, csak azután jöttem rá, hogy nem ez a legjobb csajozós szöveg miután már elküldtem, de nem találtam a delete gombot.)
Zita  jó szórakozást! :/ (értsd: hupsz, elfelejtettem, hogy már visszajöttél a Bahamákról, de azért most (?) kívánok jó szórakozást.)
Marci  mondjuk mind1 nekem úgyis más teccik (értsd: jó lenne már venni egy Magyar Helyesírási Kézikönyvet...
Zita  ok cső
Marci  csáá

Az utolsó két "sort" (khm) nem véletlenül nem értelmeztem. Ez egyszerűen...
Tulajdonképpen most jöttem rá, hogy én e miatt a könyv miatt lettem "CSŐ/CS/CSÁ/CSŐH" utáló. Egyszerűen, ha valaki nem tisztel meg annyival, hogy egy kibaszott "sziá"-val köszön nekem, akkor inkább nem is vágyom a társaságára. A "cső" a legalja mindennek.
Cső = kurvára nem érdekelsz, hagyjál békén
Csá = *macskakaparás helye, csak a bejegyzésben furán nézne ki*
Nekem legalábbis ez jön le belőle, szóval nálam Marci itt ment a süllyesztőbe, és konkrétan a két kötet alatt, ha EGYETLEN EGY alkalommal ha kijött, de aztán megint elszúrta, és ment is szépen vissza, aztán a második kötet végére már földet is dobtam rá, nehogy kijöjjön a rohadéka.
Marci jó pillanata viszont erősen spoiler.
Csak nekem tűnt fel, vagy másnak is, hogy a második kötet
címét sokkal elevenebb/élénkebb színekkel írták?

(SPOILER a második kötet végéig!) (az elejéből kiemelek egy részt, ami fontos, ha már erről a fantasztikus beszélgetésről is megemlékeztünk...)

Zitának a második kötet 364. oldalán esik le, hogy a "cső" köszönés nem éppen a szeretet legjobb jele, és ez a két kötet első pontja, amikor kiakad emiatt. (LOL) (Innentől SPOILER!) Innentől ő kőbe vésve ahhoz van ragaszkodva, a kemény hátralévő 16 oldalon, hogy ő meg Marci szakítottak. Már nem azért, de engem most így utólag belegondolva, eléggé letaglózott, hogy Zita milyen... Luca 2.0 lett ezzel. Szóval, a két kötet alatt nekem nagyon nem úgy jött le, hogy ő csak úgy hagy dolgokat... erre egy ilyen helyzetben?!?!?!
WHAT!?
Én a helyében magam szakítottam volna a sráccal, ha így lepattint, vagy rögtön visszahívtam volna, hogy "a kurva anyádat, bekussoltatsz és leteszel, te rohadt szemétláda?! Remélem, hogy hajlasz a szingli élet felé, mert most aztán kiélheted magadat!".
Vagy valami hasonlót, természetesen tintafesték-engedéllyel.
Szóval...
Hm.
Igen.
Ezután annyira csalódtam Zitában, hogy amikor Luca átment hozzá nyavajogni a szánalmas szerelmi életükről agyfaszt kaptam, és örültem, hogy vége.
Viliről, vagy hogyafaszombaishívjákról inkább ne is beszéljünk, az valami... Hm. Hm. ROHADJON SZÉT AZ A SZEMÉTLÁDA.
Jelen pillanatomban túlságosan is átérzem Lucát. De attól még őt is utálom.
Marci akkor olyan aranyos volt, amikor megvigasztalta Zitát, aki ugye kiakadt, amiért látta az apját egy Victoria Secret modellel, ráadásul pont azzal, amelyik közölte vele, hogy nem lehet Victoria angyal. (LOL, amúgy nem.) Az egy szép pillanata volt.
Aztán persze, hogy el kell baszni.
*gúnyos taps* Ügyes vagy Marcikám. *gúnyos taps* Kurva ügyes.
(SPOILER vége.)

A spoiler részben épphogy csak megemlített Vilit, de itt természetesen spoiler mentesen szeretném kifejteni.
ROHADTUL UTÁLOM.
Na jó, tulajdonképpen fogalmam sincs, hogy milyen, mi fán terem, hogy néz ki, semmi sem maradt meg belőle, ami olyan "HŐŐŐŐ" lett volna, egyedül a kötet legvége, de emiatt felkerült a Kit utálok az Egy ikerpár titkos naplója sorozatból? (amit a bejegyzés végén elolvashattok).
Szóval... ö.
Semmi érdemleges, Luca padtársa lesz kitudjamennyiideig, aztán meg magasról lekakilja. Asszem, habár, mint már említettem, eléggé halványak a vele kapcsolatos emlékeim.
Azt hiszem minden "fontosabb" szereplőt felsoroltam.
Nem, Luca barátai, és Zita nem létező barátai nem fontosak. Főleg nem Luca mittudoménmianeve barátnője, amelyik az első kötet közepétől hirtelen csak angolul tud beszélni.

TÖRTÉNET
Van ilyen? LOL
A fülszöveg valami "közelebb kerülnek egymáshoz"-ot ígér, ami... öööö (spoiler) a második kötet legvégén történik meg. A legeslegvégén. A legutolsó oldalon. (Spoiler vége!) Én tényleg abban a hitben éltem, hogyha valamit írnak a fülszövegre, akkor az már a könyv elején lesz, az az alapsztori, az előző kötet összefoglalása, és a mostani kötet felvázolása. LOL, de naiv picsa vagy Zo!
Itt nem.
Szóval a kötet tulajdonképpen arról szól, amiről a cím: Szívzűrök (KÖSZÖNÖM, végre NEM EGY SABLON CÍM!). Ezt jobban nem lehet elmondani, szóval ez találó cím lett, és a borító is király.
A Kezdetek inkább ilyen "felvezető" kötet... vagyis hát...
Na jó, valljuk be:
mind a két kötet arról szól, hogy hogyan alakul Marci és Zita románca. És amiatt, hogy mind a két szereplőt rühelltem, ezért is voltam én is nagyon kíváncsi erre.
(SPOILER!!!) LOL, fosul. (Spoiler vége)
Ja, és vigyázat, ugyanis a végén szeretnéd felvágni az ereidet.

Viszont van olyan dolog is, amiért ki kell állnom a könyv mellett.
  • Bárki, bármit mondd, én annak idején Az Éhezők Viadala mellett a borító miatt vettem meg. Megláttam, lekaptam (ugyanis már elkezdődött a film és késésben voltunk!), megvettem, és még aznap este kiolvastam. Na, nem azért, mert annyira izgalmas volt, hogy nem bírtam kivárni a végét (igen, most csak a szerző részére kiemelem dőlt betűvel azokat a részeket, amiket, ha a normál szöveg nélkül olvas, ego-növelőnek használhatja.), hanem azért, mert minél előbb be akartam fejezni, aztán meg rohadtul nem vártam a következő részt. Hm, ez így még egy gyönyörű hátsó-borítós vélemény is lehet, a dőlt betűs szöveget összesniccelésével. :D
  • Sokan kötöttek bele abba, hogy a beragasztott lapnak nincsen árnyéka. Kéremszépen: DE, abban az esetben, ha olyan balfaszok vagytok, mint én, és soha nem tudjátok anélkül leragasztani a lap széleit, hogy ne ragadnátok ti is oda. LOL. :D

AMIBE BELE LEHET KÖTNI
LOL, a kép csak illusztrációja annak, hogy milyen fejet nem
fogtok vágni. :D (Nézzetek el Attila the Bookaholic-ra!)
Mindenki hallhatott már a híres dologról, miszerint Zita és Luca betűi formáltak (Rea blogján láthatjátok is, lentebb link). Egyszer, az újraolvasás közben, közvélemény-kutatást tartottam, olyan emberektől, akik még nem olvasták a könyvet, és még nem is hallottak róla.
Mindenki azt mondta, hogy a betűtípus, amit Zitának adtak, a jókislányé, Luca betűtípusa meg inkább rosszkislányos.
IT'S TRUE.

A pontozás.
Vajon honnan olyan ismerős?
Hát, a címről először eszembe jutó könyvhöz van köze... Huhh, ha meghallanám azt, hogy Kezdetek, tuti az SzJG jutna eszembe... na jó, talán nem, de csak a botrány miatt.
Copy.
IT'S TRUE.

Könyv trailer.
Ez annyira még nem terjedt el, de én már ráleltem, és... OMG.
No comment. De azért...
Ez már fáj.
Szánalom.
IT'S TRUE.

De amúgy a YouTube is tele van már Szűcs Vandával. Csak írjátok be a nevét.


Ééés, természetesen megáldanak majd minket egy harmadik kötettel is, habár pontos infók még nincsenek. Valószínűleg az is novemberben, Az Éhezők Viadala új filmadaptációjának idején fog kijönni. Nem-hagynak-élni.

Ja, de azért újraolvasva, meg ugye a második részt nem komolyan olvasva, egész élvezhető volt... A második kötetre többet fejlődött, és így élvezhetőbb a mű. A cselekmény "logikája" (LOL, van olyanja? :DD) jobban követhető. Nekem jobban tetszett, mint az első. Az első... az egy vicc. :D

Imádom Rea ezen gyönyörű képét, olvassátok el a kritikáját, amit EZEN a linken megtalálhattok.

OHHH, ezt nem fogjátok elhinni! Ha beírod a Google keresőbe, hogy Egy ikerpár titkos naplója, és rámész a képekre, ott még kiadja keresési javaslatnak Szűcs Vandát, de nem őt adja ki az első helyen, hanem Leiner Laurát. LOL.

Érdekesség: itt van egy eredeti borító, vagy nem tudom, lehet, hogy után nyomtatás, de szerintem eredeti verziós. Itt Zita került a sárgába, Luca meg Vili (?) pedig a kékbe. MI A FASZT CSINÁLNAK AZOK OTTAN?    Tuti, hogy az itteni Lucát már megint Vanda alakítja. LOL.




Kit utálok az Egy ikerpár titkos naplója sorozatból?
  • VILI (NAGYON)
  • Marci (a "cső"-k betettek)
  • Zita
  • Luca
  • klisé (WTF? Hogy került ez ide?)



Cím: Fentebb már kifejtettem, mind a kettőről. Erről többet nem nyilatkozom.
Borító: Igazán megkapó, jók a színek, az alakok, így van alap, mégis mi képzeljük el, hogy kik a szereplőink. Tökéletes. (+Info: Az első kötet borítóján, a Lucát ábrázoló szereplő maga a szerző!)
Kedvenc karakter: LOL, nem volt? :D Hé, nem volt ezeknek valami állatuk? Mintha lett volna... Na mindegy, az. Már, ha volt.
Legutáltabb karakter: Ezt egy pillantásnyival fentebb elolvashatjátok. De szerintem összefoglalva annyit kellene mondanom, hogy Vanda, amiért ezt megírta. :DD LOL
Amit imádtam: ....................................................................... *gondolkodik* Hagyjuk. *már fél órája gondolkodik* ...... *több hónapja* .... *másfél éve, most már közzé kéne tenni* ...... AHHHAM! De SPOILER!! hogy a végére mindkét iker hoppon maradt :DD (Spoiler vége!) LOL, de geci vagyok :D
Amit utáltam: szerintem ebben a kritikában mindent felsoroltam, amit utáltam benne :D
Érzéki mérce: jaj, agyfasz-biztos könyv :D
Értékelés: ???


Miért ezt a két végletet tettem be?
Mert egyébként rossz könyv, de rossz könyveket is kell olvasni, hogy aztán kurvára nagyon örülj a jónak. :D


Lesz harmadik rész

6 megjegyzés:

  1. Nézegettem a blogom statisztikáit és egyszercsak megláttam a tiédet, mint hivatkozó linket. Köszönöm szépen! :)

    VálaszTörlés
  2. Na, azért nem annyira gáz a könyv. Olvasható, a 11 éves kislányom élvezi olvasni, és jól írja le a gazdag tinik mindennapjait. AZ, hogy az író csak 13-14 éves sok mindent megmagyaráz: az hogy koppint másoktól vagy, hogy csak egy bizonyos korcsoportról ír aminek a tagjai ugyanahoz a társadalmi osztályhoz tartoznak. Ebben a korban még nincs szociális érzékenység.

    VálaszTörlés
  3. nem is annyira gáz könyv. pont fordítva tök érdekes mivel tinilányoknak szól. kíváncsi vagyok hogy te milyen könyvet írnál

    VálaszTörlés
  4. nem is annyira gáz könyv. pont fordítva tök érdekes mivel tinilányoknak szól. kíváncsi vagyok hogy te milyen könyvet írnál

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha egy 13 éves elolvassa azzal az érvvel, hogy "hú velem egyidős, lehet hogy rólam szól", és olyanokat olvas benne, ami egy 16-os karikát (szerintem) igazán kaphatott volna, akkor mit fog gondolni szerinted? Mert szerintem megrontja...

      Törlés
    2. Ha egy 13 éves elolvassa azzal az érvvel, hogy "hú velem egyidős, lehet hogy rólam szól", és olyanokat olvas benne, ami egy 16-os karikát (szerintem) igazán kaphatott volna, akkor mit fog gondolni szerinted? Mert szerintem megrontja...

      Törlés